WAAROM HET YOUSEEQ-VMS NIET ALLEEN MAAR AUTOMATISERING IS [INTERVIEW]
Waar we in de vorige blog de ervaringen deelden van onze VMS-gebruikers en de risico’s bespraken omtrent het inhuurproces, gaan we met deze blog in op de toekomstplannen van en met het VMS, of medewerkers zich zorgen moeten maken met de komst van automatisering, het leveren van maatwerk en wat er overblijft wat betreft de dienstverlening van YOUSEEQ wanneer er een eindstreep komt onder het eindproduct VMS. Zo, dat is een hele mond vol. Maar, minimaal zo interessant. En zoals jullie weten is dit de laatste blog van de driedelige blogreeks. Dus, natuurlijk bewaarden we het beste voor het laatste! Veel plezier met het lezen van de blog.
In een snel veranderende wereld heb je als YOUSEEQ natuurlijk ook te maken met veranderingen van de markt, de techniek en wensen van een opdrachtgever. Hoe is het product VMS en de dienstverlening mee geëvalueerd?
De markt verandert en daarmee ook de wensen binnen een systeem. Hier hebben we in de evolutie van ons product een topprioriteit van gemaakt. Wat je veel ziet bij concullega’s, is dat er een standaardproduct is gemaakt, die de risico’s ook wel managet, maar dat het een star product is (een hoog marktaandeel in een groeimarkt). Zie het alsof je tegen een logge machine praat. Wil je als klant of gebruiker net even iets anders dan, is dat met wat het standaardproduct biedt, niet mogelijk en loop je snel tegen een muur aan. Wij wilden juist een flexibel systeem wat aan te passen is op de behoefte van iedere klant tot op gebruikersniveau.
Daarnaast zijn er ook ontzettend veel zelfstandigen bijgekomen op de arbeidsmarkt en ook daar moet je dus op inspelen. Deze zelfstandigen kloppen regelmatig bij ons aan met hulpvragen. Denk hierbij aan vragen over hun opdrachten, contracten, administratie en wet- en regelgeving. Juist daar zijn wij van, dus wij kunnen anderen hier dus echt mee van dienst zijn en dit kost echt niet gelijk geld. Veel concullega’s hanteren een consultancytarief. Hierdoor denkt men snel dat er een prijskaartje hangt bij het bieden van hulp. En dat is bij ons niet het geval. Zo word ik regelmatig gebeld met inhoudelijke contractvraagstukken en dan help ik ze maar al te graag zodat ze weer vooruit kunnen. Hulp bieden bij vragen als: ‘’Hoe ga je om met alle stappen in je ketenproces?’’, ‘’Waar kan ik die efficiency slag maken?’’, zijn onderdeel van een stukje serviceverlening. Ik ben van mening dat kennisdeling daarbij hoort.
Als je een streep zou zetten onder het eindproduct VMS, wat blijft er dan over van de dienstverlening vanuit YOUSEEQ op dit gebied?
Zonder het eindproduct VMS zijn we ook direct een paar stappen terug in de tijd. Wat we hebben gedaan is, goed kijken naar de markt, weten wat er speelt, daarop anticiperen en zo je klanten kunnen helpen. De digitalisering is het uiteindelijke product. Maar, een systeem kan echt niet alles oplossen. Een vervolg is wat een systeem niet oplost. Dit lossen de mensen van YOUSEEQ op, want we hebben intern de kennis en ‘know how’ in huis. Met deze kennis gaan we het gesprek aan met de klant.
Er is namelijk wel genoeg te vinden in de markt op het gebied van VMS-oplossingen, maar het is allemaal geen maatwerk. Producten waar geen variabelen in meegenomen kunnen worden, resulteren in dat een product geen flexibiliteit bezit. De flexibiliteit die we willen bieden, als we met een klant aan tafel zitten, hebben we ook toegepast in ons VMS. Voordat je het hebt over een product gaan we met de klant in gesprek waar nu precies de behoefte ligt. Daarnaast zit een belangrijk onderdeel van de dienstverlening ook in de wijze waarop je een oplossing aanbiedt. Zo bieden we de mogelijkheid om een klant al lerend gebruik te maken van het systeem en uitsluitend oplossingen en mogelijkheden aan te bieden die waarde toevoegen. Op deze wijze groeit de klant mee met een product. Daarbij geven wij de ondersteuning waar nodig en kunnen we ze op het gewenste niveau helpen.
“Er is juist heel veel mogelijk om met hetzelfde aantal mensen ander, relevanter, werk te doen.”
Moet ik als medewerker van een bedrijf dan niet vrezen dat ik door al die automatisering word weggesaneerd?
Het is juist zo, dat wanneer je niet automatiseert, je medewerkers blijven hangen op het niveau van het oldfashion scannen van formulieren en uploaden in een digitaal archief. Hoe meer relevante data er in het systeem komt, des te meer positieve gevolgen het heeft voor de klant. Het kan een groeipotentie zijn voor de organisatie, maar zeker ook voor de medewerkers. En ja, natuurlijk zullen bedrijven ook willen digitaliseren om met minder mensen hetzelfde werk te kunnen doen, maar er is juist heel veel mogelijk om met hetzelfde aantal mensen ander, relevanter, werk te doen.
Het is dus ook nodig om een stukje maatwerk te kunnen doen en transparantie te kunnen bieden?
Maatwerk is wel écht de kern. Juist hieruit is de behoefte ontstaan, om met deze tooling te komen en was de tooling al beschikbaar op deze manier, dan waren we er ook nooit aan begonnen. We zijn zelf gaan ontwikkelen, omdat we gezien hebben wat er fout gaat en wat er beter kan. We zijn op de stoel van de klant en de zzp’er gaan zitten. Hierbij hebben we gekeken waar zij zoal tegenaan kunnen lopen. Zo beoordelen we de keten en staan we vooral achter het ‘waarom’ achter een leverancier, met als doel de gehele keten zo inzichtelijk mogelijk te maken voor de klant. Op deze manier weten we echt wat de toegevoegde waarde is voor de leverancier en draait het niet alleen om de marge van de levering.
De transparantie in het systeem zit volledig in de omgeving die wij creëren. Zo kan de klant 24/7 alle dossiers en contracten inzien. Dit geldt ook voor de contracten die YOUSEEQ heeft met een derde partij. Hier zijn we heel transparant in. Het is namelijk zo, dat wanneer je geen maatwerk en transparantie biedt, een klant vaak zelf ook nog ‘workarounds’ gaat maken, dus andere manieren zoeken en processtappen maken om het systeem heen, zodat er voor hen toch een manier is om er mee te werken. Toen dachten wij: ‘’Dit gaan we anders doen!’’
Hoe ga je om met de doorontwikkeling van het systeem en wat mogen we nog verwachten?
Elke dag wordt het systeem mooier. Ons systeem is voorzien van een workflow, een soort ‘automator’, die checkt wanneer bijvoorbeeld een verlenging van een contract noodzakelijk is. Op basis van de data die in het systeem is ingegeven, genereert het systeem automatisch een overeenkomst of een verlenging. Dit is maar één van de functionaliteiten om de klant volledig te ontzorgen.
We blijven altijd intensief contact houden met onze klanten, waardoor we een lijst hebben kunnen maken van ‘nice to haves’. Het belang van het compliant zijn, de mate waarop het systeem te integreren is met anderen systemen, is hierin een zeer belangrijke factor. In een omgeving waar veel applicaties of tooling draait en er sprake is van een breed applicatielandschap, dan heeft de klant behoefte aan het geconsolideerd houden van een applicatielandschap. Hierdoor behoud je de omgeving centraal en beheersbaar. Of, beter gezegd: er is meer om te bedienen met minder applicaties of tooling.
Maar, let wel: een dergelijk applicatielandschap gooi je niet zomaar om en zeker niet als er meerdere stakeholders in het veld zitten. Door data te integreren in het VMS ontstaat er een centraal beheersbare omgeving. Al helemaal wanneer dit gecombineerd wordt met het ATS van YOUSEEQ. Dan is het echt benaderbaar voor de klant vanuit één centraal beheerportaal. Daarbij zorgt het voor een managementomgeving voor zowel de vaste- als flexibele uitnutting, een geïntegreerd Total Talent Management systeem (TTM). De koppeling met decentrale bronsystemen met onze omgeving kan aan de achterzijde (backend) worden verzorgd. De consolidatie van data naar het VMS resulteert in een betere integrale informatievoorziening.
"Als je als klant jarenlang informatie hebt opgeslagen in verschillende systemen en er komt een nieuw systeem op de markt die dit alles kan vervangen, komt er vaak een begrijpelijke ‘zucht’ van de klant.''
Hoe zie je de toekomst van het VMS voor je?
Kijk, uiteindelijk zou je een schild willen bouwen om alle systemen heen die alle klanten gebruiken. Dan vorm je een ‘knowledge tank’ als het ware. Een megadatabase waarbinnen je informatie aan elkaar knoopt. De mogelijkheden en oplossingen die dit zou kunnen meebrengen zijn gigantisch. Dat is echt next level.
Een voorselectie hierop, is het integreerbaar zijn van zowel onze flex- (VMS) als onze fixed oplossing (ATS) tot 1 tool. Een omgeving welke leert van data en geïntegreerde formules. Een omgeving dat automatisch een berekening kan maken van een flex-tarief op basis van de interne verloning voor het desbetreffende profiel. Binnen deze omgeving kunnen er zelfs wijzigingen plaatsvinden. Denk aan wet- en regelgevingswijzigingen en voor wijzingen bij de klant op basis van bijvoorbeeld missie en visie tot aan risico mitigerende maatregelen. Het systeem is er zo op ingericht dat het de klant volledig kan ontzorgen en innoveren. De lancering van dit systeem, als geïntegreerd Total Talent Management oplossing zit in de pijplijn.
Als je als klant jarenlang informatie hebt opgeslagen in verschillende systemen en er komt een nieuw systeem op de markt die dit alles kan vervangen, komt er vaak een begrijpelijke ‘zucht’ van de klant met de vraag hoe dit allemaal kan worden geïmmigreerd. Het is dan natuurlijk heel fijn dat we hier dus ook een oplossing voor hebben. Voor nu hebben we een programmeertaal gebruikt die toekomstbestendig is voor de komende 10 jaar. De doorontwikkeling van ons VMS werkt eigenlijk als een soort waterval, waarbij je continu met die klant werkt naar een ideaal toekomstbeeld! Je kunt wel stellen dat wij de toekomst van het VMS rooskleurig inzien!
Dit was het dan. De driedelige blogreeks waarin we Helga van der Steen (medebedenker van het VMS) mochten interviewen over het VMS. Wij vonden dit enorm leuk om te doen. Mocht je nou vragen hebben, suggesties, you name it.. Wacht hier niet te lang mee en stel ze vooral. Ben je nieuwsgierig en zou je graag een (vrijblijvende) demo willen? Dat kan natuurlijk ook. Neem in beide gevallen contact met Helga op.
Uiteraard blijft het niet alleen bij een blogreeks. De komende tijd zul je nog veel meer van ons horen en zien wat betreft het YOUSEEQ-VMS. Zo kunnen we je alvast verklappen dat het VMS van YOUSEEQ onderdeel gaat worden van het Total Talent Management systeem van YOUSEEQ. En daar hoort natuurlijk een passende naam bij, maar die verklappen we voorlopig nog niet.Voor meer updates, informatie, et cetera over het VMS vind je op social mediakanalen. Blijf ons vooral in de gaten houden.
Meet Helga
Waar Helga van der Steen binnenkomt, ontstaat beweging. Punt. Helga is een energieke, creatieve en tevens strategische geest die lef en gezond verstand in de juiste dosis combineert. Met haar toekomstgerichte visie en focus op duurzame groei denkt ze als innovatiemanager, bestuurder en medeoprichter van YOUSEEQ buiten de kaders. Het VMS is hier mede het bewijs van.
Waar ze ooit begon als Manufacturing & Service Engineer bij ASML is ze inmiddels uitgegroeid tot een Internationaal Programmamanager voor grote en complexe reorganisaties. Ze heeft een uitstekende en unieke kijk op herontwikkeling van visie en strategie, het beheersen van risico’s en het komen tot nieuwe proposities. En onthoudt de naam Helga van der Steen ook bij vragen voor ondersteuning en/of advies bij allerlei HR-vraagstukken. Zowel omtrent het gebruik van externe expertise, als het vinden en aantrekken van de juiste medewerkers. Met meer dan 20 jaar aantoonbare ervaring op het gebied van fusies en programma-, project- en (re)organisatiemanagement, kunnen we je nog veel meer over haar vertellen. Maar onze tip, ze is nog veel leuker in het echt. Dus wil je nog
meer van haar weten, wat wij goed kunnen begrijpen,
of heb je vragen n.a.v. het lezen van deze blog?
Neem contact met haar op:
M+31(0)6 5151 9289
hvandersteen@youseeq.nl