LEVENSLESSEN IN CORONATIJD

Sinds half maart gaat er geen uur voorbij of je leest, hoort of ziet iets over corona. Menig mens zal het onderwerp intussen spuugzat zijn. Echter COVID-19 leeft nu eenmaal onder ons en we hebben geen keuze, anders dan dat we ermee om moeten gaan. ‘Roeien met de riemen die we hebben’, dat is wellicht wel het beste spreekwoord die de situatie omschrijft. Het virus is van grote invloed geweest op ons allemaal: sociale interacties, hervormingen van onderwijs, gezondheidszorg, ruimtelijke ordening, werk, et cetera. Het heeft op verschillende manieren roet in het eten gegooid, maar tegelijkertijd creëerde het ook kansen. Maar wat hebben we ervan geleerd en wat nemen we mee naar het nieuwe jaar?

''Welke impact heeft de pandemie nou specifiek op jouw organisatie of de organisatie waar je werkt gehad?''

Los van corona, hebben er al een hoop veranderingen plaatsgevonden voor de recruitmentbranche (lees: Google for Jobs, Open Hiring, Recruitercode, A.I., et cetera). Maar als we dit jaar nou eens samenvatten, welke impact heeft de pandemie nou specifiek op jouw organisatie of de organisatie waar je werkt gehad? Is het bijvoorbeeld de ‘nieuwe’ manier van werken, het bewaken van de bedrijfscultuur of het werven, selecteren en aannemen van personeel op afstand? Misschien zijn het alle genoemde situaties wel die voor een grote impact hebben gezorgd en/of zijn er nog meer belangrijke veranderingen binnen de organisatie.De grote vraag is echter: wat hebben we ervan geleerd? Dit zijn de belangrijkste learnings binnen YOUSEEQ die wij meenemen naar volgend jaar:

  • Bewaken bedrijfscultuur: wat mag je verwachten van de betrokkenheid van de werkgever en werknemer? Hoe houd je binding met elkaar? Bij YOUSEEQ koesteren wij het belang van contact onderling en investeerde wij er dan ook met z’n alle in om dit in stand te houden. Dit ging middels daily’s in Teams, elkaar dagelijks Whatsappen, opbellen en één keer per week probeerde we naar kantoor te komen. Maar het belangrijkste: er was veel vertrouwen in elkaar, er werd op afstand fijn samengewerkt, er werd veel initiatief getoond en je kon op elkaar bouwen. Net als voor de coronacrisis. In onbekende situaties als deze, is het tenslotte afwachten hoe men hiermee omgaat. Het was niet altijd even makkelijk en soms ook frustrerend, maar het is ons gelukt.
  • Stof tot nadenken: ondanks dat ons werk niet stil kwam te liggen, was er wel minder druk op de ketel. Er waren minder personeelaanvragen, minder projecten, meer concurrentie en zaten een aantal corporate recruiters op de spreekwoordelijke bank. We kregen ruimte om na te denken over de coronacrisis en wat het met ons deed. Zo hebben we bijvoorbeeld nagedacht over de identiteit van YOUSEEQ. En onszelf de vraag gesteld waar we met het bedrijf naartoe willen en welke waarden we belangrijk vinden. En hier gaan veranderingen in plaatsvinden: er wordt nog meer geinvesteerd in de ontwikkeling van de werknemers, er komt een nieuwe branding en worden de missie en visie aangescherpt. Was dit dan niet goed? Ja wel, maar deze plannen passen beter in de wereld waar we nu in leven en de veranderingen die hebben plaatsgevonden.           
  • Waardering: het klinkt zelfs bijna cliché, maar wij hebben ons gerealisseerd dat we enorm dankbaar moeten zijn met de leveranciers en klanten die met ons hebben samengewerkt in tijden van crisis. Het is een jaar lang onzeker voor iedereen geweest (en is het nog steeds) en toch hebben zij in ons gelooft en het vertrouwen in ons gehad. Het geeft ons de bevestiging dat wat we doen, goed doen. Maar ook wij, YOUSEEQ, waarderen elkaar. We hebben de situatie niet afwacht, maar een jaar lang keihard doorgewerkt. Door iedereen is er hard gebouwd aan de toekomst van YOUSEEQ, aan de functies en de relaties met klanten, leveranciers en kandidaten. Daarbij hebben we geleerd om ook dit op afstand in goede banen te leiden. Hier werden slimme manieren op gevonden, welke we uiteraard meenemen naar volgend jaar. En we zullen nog meer kansen krijgen om nog meer lessen te leren en te delen.

''Natuurlijk missen we de gezellige borrels, etentjes en creatieve sessies''

Uiteraard hebben er meerdere veranderingen plaatsgevonden zoals; het vele thuiswerken, geen klantbezoekjes en het werven, selecteren en aannemen van personeel op afstand. Echter, heeft dit niet de meeste impact gehad. Thuiswerken deden wij bij YOUSEEQ bijvoorbeeld al heel erg veel. Natuurlijk missen we de gezellige borrels, etentjes en creatieve sessies. Werving en selectie op afstand is vrijwel direct vlekkeloos opgepakt. Onboarding was al met een digitaliseringsslag bezig, alleen werd het dit jaar extreem versneld. Natuurlijk zullen mensen betogen dat persoonlijk contact veel waardevoller is. En voor de kwaliteit van een sollicitatiegesprek valt daar zeker wat voor te zeggen. Wij zijn daar zelf ook groot voorstander van. In de kwaliteit van de match hebben wij echter geen verschil gezien. Dus de juiste kandidaat is alsnog op de juiste plek terechtgekomen.

Ervoor zorgen dat je de juiste mensen aan boord krijgt en verbonden blijven is dus niet makkelijker geworden, maar het is en blijft ontzettend belangrijk. De huidige spirit bij ons is ondanks de situatie positief. Hoe is dat in jouw situatie en (net)werk? En welke slimme oplossingen heb jij al gevonden waarmee je die betrokkenheid echt op niveau hebt gekregen? En wat neem jij aan learnings mee naar volgend jaar? Wij horen ze graag!